مسعود امینی تیرانی در پی معرفی اسامی فیلم‌های کوتاه منتخب و اعضای هیات داوری این بخش از سوی انجمن صنفی فیلم کوتاه، جزئیات روند انتخاب، داوری و نمایش فیلم‌ها را تشریح کرد.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، مسعود امینی تیرانی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی فیلم کوتاه در خصوص شیوه انتخاب فیلم‌های کوتاه برای حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: طی گفتگوهایی که با جناب آقای ایوبی رییس جشنواره فیلم فجر  داشتیم و البته نتیجه کارگروه‌هایی بود که از سال گذشته و در پی پیگیری فیلم‌سازان فیلم کوتاه پیشنهاد شده  بود شیوه های مختلفی برای گزینش فیلم‌های کوتاه بخش مسابقه جشنواره فجر در نظر گرفته شد . یکی از این شیوه ها راه‌یابی فیلم‌های کوتاه نامزد شده در بخش بهترین فیلم و کارگردانی از جشن مستقل فیلم کوتاه وجشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان مهم‌ترین جشنواره‌های تخصصی فیلم کوتاه در کشور بود. البته شیوه های دیگری هم وجود داشت یا می‌توانست پیشبینی شود که به دلیل کمبود وقت و البته عدم حضور رسمی بخش مسابقه فیلم کوتاه در آیین نامه این دوره جشنواره فجر منتفی شد.به پیشنهاد ما و البته بسیاری از فیلمسازان روش اول یعنی راه‌یابی نامزدهای بهترین فیلم و کارگردانی دو جشنواره در نظر گرفته شد. نتیجه ی این روش هم معرفی ۲۳ فیلم کوتاه بود که اسامی آن در روزهای گذشته اعلام شد.

وی در خصوص مرحله داوری این فیلم‌ها افزود: امسال طی همین گفتگوها و برنامه‌ریزی‌ها قرار بر این شد که مرحله انتخاب بهترین فیلم این مجموعه به عهده انجمن صنفی فیلم کوتاه باشد. همانطور که آقای موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران طی گفتگویی به نقل از آقای ایوبی ریاست محترم  جشنواره فجر اعلام کردند ساز و کار داوری این فیلم‌ها در اختیار انجمن صنفی فیلم کوتاه قرارگرفت. ما نیز در طی جلسات صنفی که داشتیم قرار شد ترکیبی از اعضای صنف و چهره‌های سرشناس سینمایی که ارتباطی با فیلم کوتاه دارند را برای مرحله داوری فیلم‌ها انتخاب کنیم.

تیرانی در خصوص جزئیات انتخاب اعضای هیات داوری گفت: سه نفر از این ترکیب که شامل  محمد شیروانی، هومن بهمنش و آیدا پناهنده از اعضای صنف فیلم کوتاه و اقایان کیومرث پور احمد و علی مصفا نیز به عنوان دو عضو مهمان در ترکیب این هیات داوری قرار گرفتند که از انها بسیار ممنونیم . این ترکیب در حقیقت به نمایندگی از انجمن صنفی فیلم کوتاه یک فیلم را به عنوان فیلم برگزیده انتخاب و این فیلم به دبیرخانه جشنواره معرفی خواهد شد. در واقع جشنواره فیلم فجر امسال دخالتی در انتخاب فیلم‌ها و داوری نداشته و این هیات داوری نیز به نمایندگی از انجمن صنفی فیلم کوتاه فیلم‌ها را داوری خواهند کرد.

وی در خصوص سازوکار اکران این فیلم‌های کوتاه گفت: با توجه به اینکه فیلم‌ها امسال در خود جشنواره اکرانی نخواهند داشت پیش بینی اولیه ما این است که بعد از جشنواره این فیلم ها در شرایط و زمانی نزدیک به خود جشنواره با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران نمایش داشته باشند. توجه به این نکته هم برای ما ضروری است که این فیلم‌ها در واقع گلچینی از بهترین فیلم‌های کوتاه یک سال اخیر هستند و باید توجه ویژه‌ای به این فیلم‌ها در همه ابعاد صورت بگیرد.

وی در پایان گفت: امیدواریم بعد از غیبت چندین ساله فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر با مساعدت سازمان سینمایی ، مجددا شرایطی فراهم شود که در سال آینده شاهد حضور رسمی فیلم کوتاه با سازوکار مشخص و رسمی از سوی خود جشنواره باشیم.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=5556