سیستم ارزش‌گذاری فیلم‌ها

مانند سه و نیم و چهار ستاره، دایره سیاه یک مفهوم مطلق است. بنا به رویکرد مجموعه نویسندگان فیدان، این دست فیلم‌ها به لحاظ ساختار و فرم هنری فاقد هرگونه ارزش بوده و یا به لحاظ مضمونی فیلمی غیراخلاقی (اخلاق به مفهوم کلی آن) محسوب می‌شوند.

توضیح: هیچ دستاورد سینمایی در فرم نمی‌تواند باعث شود تا چهره غیراخلاقی فیلمی نادیده گرفته شود. البته که در این مورد «غیراخلاقی بودن» مفهومی مطلق است. اما در برخی موارد فیلم‌ها و جایگاه آن‌ها نسبت به سینما، مخاطب و سوژه‌شان، می‌تواند با اخلاق زوایایی داشته باشد. به این معنا که صداقت آن‌ها در برخورد با مسئله و فرم دچار اختلال باشد. این فیلم‌ها به‌صورت مطلق غیراخلاقی نیستند اما زاویه اخلاقی آن‌ها می‌تواند ارزش فیلم را تحت تأثیر قرار داده و مخدوش کند.

از سوی دیگر فیلم‌هایی که مفهوم اخلاق را به‌طوری جدی رد کرده یا نادیده می‌گیرند، فیلم‌هایی کاملاً بی‌ارزش خواهند بود.

دغدغه تشخیص حد و اندازه امر غیراخلاقی با امر اخلاقی و میزان صلاحیت فردی که مسئله‌ای را غیراخلاقی تشخیص می‌دهد یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما خواهد بود. ازاین‌رو این متن هرگز شکل نهایی نخواهد یافت و در تمامی ابعاد و سطوح دائماً قابل‌بازنگری خواهد بود.

 

½

فیلم‌هایی کاملاً ضعیف در فرم و روایت. فیلم‌هایی که ابداً موفق نمی‌شوند به استانداردهای معمول نزدیک شوند.

 

*

فیلم‌های ازدست‌رفته. فیلم‌هایی که به دلیل اشتباهات فاحش، آن تأثیری که باید را از دست داده‌اند. این دست فیلم‌ها معمولاً هیچ حسی را برنمی‌انگیزند.

 

* ½

فیلم‌هایی که اندک ارزش‌هایشان باعث می‌شوند از دیدنشان پشیمان نشویم.

 

**

فیلم‌هایی که چیز تازه‌ای برای ارائه ندارند اما در اجرا استانداردهای معمول را رعایت کرده‌اند. این فیلم‌ها حاصل رعایت صرف قواعد آکادمیک سینما هستند، اما استعداد ویژه‌ای در ساخت آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

 

** ½

فیلم‌های قابل‌قبولی که هرچند دچار ضعف‌هایی هستند، اما بااین‌حال نقاط قوت قابل‌اعتنایی دارند.

 

***

فیلم‌هایی که استعداد و توانایی‌های فیلم‌سازشان را به نمایش می‌گذارند، نقص‌هایی دارند اما تلاش‌های صورت گرفته برای دستیابی به کیفیت بالا در آن کاملاً مشهود است.

 

*** ½

فیلم‌هایی کامل و بی‌نقص اما فاقد آن طراوت و تازگی که آن را بدل به یک شاهکار کند.

 

****

این فیلم‌ها یک اتفاق هستند. فیلم‌هایی که موفق می‌شوند گستره تازه‌ای از سینما در مقابل چشمان مخاطب بگسترانند. این فیلم‌ها گاهی حتی می‌توانند نقص‌هایی جزئی در استفاده از تکنیک داشته باشند، اما به لحاظ دستاورد سینمایی، در زمره شاهکارها قرار می‌گیرند.

 

آخرین بازنویسی: ۹۴/۰۶/۰۶