فیلم کوتاه مدیومی مستقل و هویت‌مند و البته متعلق به بستر گسترده هنر سینما ست و توجه به تمام ویژگی‌هایش از همان ابتدای مسیر، ما را بر آن داشته تا در زمینه نقد این مدیوم از ظرفیت‌ها و ویژگی‌هایش بهره ببریم؛ آن‌ها را بشناسیم، تحلیل کرده و در نهایت نقد کنیم. تفاوت‌های عمده فیلم کوتاه با سینمای بلند و کارکردهای متفاوت عناصر ساختاری‌اش با همان عناصر در ساختار فیلم‌های بلند نیز مقوله‌ای ست که آموختن آن نیازمند توجه به موارد بسیاری است و البته صرف زمان.

در نهایت به دو دلیل عمده نیز فیدان بر آن است که به جای یاری جستن از منتقدین سینمای بلند، دست به پرورش و همراهی با منتقدینی تازه نفس بزند. اگر واقعیت‌ها و آسیب‌های بی‌شمار عرصه نقد فیلم بلند را در نظر بگیریم، اما به کناری بگذاریم، جای خالی نقد فیلم کوتاه در عرصه نقادی حرفه‌ای و مجلات سینمایی و نیز عدم پیگیری جدی این حوزه توسط منتقدین آن جریان، باعث ایجاد شکافی گاه غیرقابل چشم پوشی در متون و تحلیل‌ها می‌شود که گاه و بی‌گاه و در مناسبت‌های گذرا از این دست عزیزان می‌خوانیم و می‌شنویم. شکاف‌هایی که به نظر ما بیشتر آسیب‌زا هستند تا سازنده و همچنین نگاه از بالا و صرفا نمره قبولی دهنده به رعایت الفبای ساختاری سینما نیز مورد دیگری است که به نظر ما عرصه حرفه‌ای و افتخار آفرین فیلم کوتاه ایران، مدت‌هاست از آن بی‌نیاز شده.

پرورش و همراهی با منتقدین جوان و مستعد، ایده‌ای راهبردی بود که سال‌ها قبل از سوی «نشریه تخصصی فیلم کوتاه» مطرح شد اما به دلیل عدم دوام انتشار آن، نیمه کار متوقف ماند. فیدان یکی از مهم‌ترین رگه‌های ریشه خود را در آن نشریه و نگاه تخصصی‌اش به فیلم کوتاه می‌داند. پس از این رو در تلاش است تا با جذب نویسندگان و منتقدین مستعد و علاقه‌مند، ایده مطرح شده را از سر بگیرد.

از این رو از تمام دوستان علاقه‌مند به حوزه فیلم کوتاه درخواست داریم از امروز تا ۱۵ مرداد ماه، نقدها و یادداشت‌های تحلیلی خود را برای حداقل یک فیلم کوتاه ایرانی برای ما ارسال کنند.

لازم به ذکر است که:

۱. نقدها و یادداشت‌های نوشته شده حتما در مورد یک فیلم کوتاه ایرانی مطرح باشد.

۲. تعداد کلمات متن، کمتر از ۸۰۰ کلمه نباشد.

۳. رعایت اصول نگارش فارسی و توجه به ادبیات متن، همپای کیفیت تحلیل‌ها جدی گرفته شود.

۴. فیدان مسئولیتی در قبال انتشار متن‌های ارسالی نخواهد داشت و تنها برای سنجش کیفیت متن‌ها آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد؛ مگر در مواردی که سردبیر تصمیم به انتشار متن ارسالی بگیرد.

۵.  به دلیل فرآیند تحلیل محتوا و خوانش دقیق متن‌ها و نیز تعدد احتمالی متن‌های ارسالی، ممکن است فرآیند پاسخ‌دهی قدری طولانی شود.

۶.  متن‌ها باید به آدرس ایمیل info@fidanfilm.ir ارسال گردد و ذکر نام و نام خانوادگی نویسنده، سن، میزان تحصیلات، شهر محل سکونت، شماره تلفن همراه، ایمیل و رزومه الزامی خواهد بود.

۷.  متن‌ها باید با فونت نازنین، اندازه ۱۴ و فاصله خطوط ۱.۵ و در قالب فایل Word ارسال گردد.

۸. مهلت ارسال متن‌ها تا پایان روز ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ خواهد بود.

۹. طبعا متن‌هایی که قوانین ذکر شده در بندهای بالا را رعایت نکرده باشند بررسی نخواهند شد.

 

با تشکر

فیدان  

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=7398