وایشای نابینا – Blind Vaysha

کارگردان: تئودور اوشف

کشور: کانادا و بلغارستان / ۸ دقیقه / محصول شرکت  National Film Board of Canada (NFB)

خلاصه داستان: از لحظه‌ای که متولد شد، وایشا دختری خیلی خاص بود. او با چشم چپش فقط می‌تواند گذشته را ببیند، و با چشم راستش تنها می‌تواند آینده را ببیند. گذشته آشنا و امن است و آینده شوم و تهدید کننده. زمان حال برایش یک نقطه کور است.

تئودور اوشف فارغ التحصیل گرافیک از دانشگاه هنرهای زیبای صوفیه است. او به خاطر طراحی پوستر به ویژه برای تئاترها بسیار مشهور است. وی پیش از عزیمت به کانادا در سال ۱۹۹۹ پوسترهای خود را در بلغارستان، فنلاند، آلمان، ژاپن، دانمارک و روسیه به نمایش گذاشته است. اوشف تاکنون ۱۵ انیمیشن کوتاه ساخته است که در بسیاری از جشنواره‌ها از جمله انسی، اتاوا، ساندنس، تورنتو، مونترال، وایادولید، ریو دو ژانیرو، درسدن، تامپره و لایپزیگ انتخاب شده‌اند. او از سال ۲۰۰۳ به طور منظم در استودیوی انیمیشن و جوانان انجمن ملی فیلم کانادا کار کرده است.

«وایشای نابینا» پیش از این، برنده بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره شیکاگو و نامزد خرس نقره‌ای بخش نسل نوی جشنواره برلین و نامزد بهترین انیمیشن جوایز انی شده است.

یادداشت فیلم‌ساز: حدود شش سال پیش، یک داستان کوتاه قدرتمند از یک نویسنده بلغاری جوان بنام گئورگی گوسپودینوف خواندم. در آن زمان روی پروژه‌های بسیاری کار می‌کردم اما این داستان در پشت ذهنم به عنوان یک فیلم مانده بود. روزی اولیویه کاترین، تهیه‌کننده فرانسوی، پیشنهاد یک ماه اقامت نوشتاری به من در فرانسه داد و من تنها ایده‌ای که در ذهن داشتم همین وایشای نابینا بود. خلاصه داستان را در دو ساعت با کمک دخترم الکس که ۱۳ ساله بود نوشتم. وقتی قصه را برایش تعریف کردم، هیجان زده شده بود، پس گفتم: «خوب، اگر الکس آن را دوست دارد، می‌تواند یک فیلم خوب بشود.» من می‌خواستم یک فیلم برای بچه‌های ۹ ساله تا  99 ساله بسازم. داستان وایشا از تمام مرزها، فرهنگ‌ها و ادوار فراتر است.

 

زمان قرض گرفته شده – Borrowed Time

کارگردان: اندرو کوتس و لو هامو-هاج

کشور: آمریکا / ۷ دقیقه / محصول شرکت Quorum Films

خلاصه داستان: یک کلانتر به بقایای تصادفی که یک عمر برای فراموش کردنش تلاش و زمان صرف کرده، باز می‌گردد. با هر گام به جلو، خاطرات مثل سیل روی چشمانش جاری می‌شوند. او باید یک بار دیگر در مواجهه با اشتباه‌اش، قدرت تحمل کردن این درد را پیدا کند.

اندرو کوتس و لو هامو-هاج پیش از این به عنوان انیماتور و طراح جلوه‌های ویژه در پروژه‌های بسیاری از پیکسار فعالیت کرده‌اند و این نخستین اثر آنان به عنوان کارگردان است. «زمان قرض گرفته شده» پیش از نامزدی اسکار، برنده بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره نشویل، برنده جایزه تماشاگران جشنواره بروکلین و ده‌ها جایزه دیگر شده است.

 

شربت گلابی و سیگار – Pear Cider and Cigarettes

کارگردان: رابرت ولی

کشور: کانادا و انگلستان / ۳۵ دقیقه / محصول شرکت Massive Swerve Studios, Passion Pictures Animation

خلاصه داستان: داستان صادقانه و تکان دهنده رابطه آشفته رابرت با دوست کاریزماتیک خود تخریب‌گرِ دوران کودکی‌اش، که برای کمک از یک بیمارستان نظامی در چین و آوردن رابرت به خانه در ونکوور تلاش می‌کند.

این انیمیشن اولین فیلم رابرت ولی است که پیش از این به عنوان انیماتور و سازنده اپیزوذهای تلویزیونی فعالیت داشته است. «شربت گلابی و سیگار» که بر اساس نوول گرافیکی به همین نام ساخته شده است، نامزد جوایز انی بوده است. کارگردان در گفتگویی اعلام کرد که به دلیل آشنا نبودن به نرم افزارهای تخصصی انیمیت، این فیلم را با فوتوشاپ و افترافکت ساخته است.

 

مروارید – Pearl

کارگردان: پاتریک اوزبورنه

کشور: آمریکا / ۶ دقیقه / محصول شرکت Evil Eye Pictures, Google Spotlight Stories, Passion Pictures

خلاصه داستان: یک ماشین هاچ بک محبوب بنام مروارید یک دختر و پدرش را که کل کشور را در تعقیب رویاهایشان می‌گردند دنبال می‌کند. فیلم، داستانی در مورد هدیه‌هایی است که ما دست پایین می‌گیریم و درباره قدرت آن‌ها در انتقال عشق است…

پاتریک اوزبورنه انیماتور آمریکایی است که در آثار مختلفی حضور داشته است و حال دومین انیمیشن کوتاه خود را ساخته است. فیلم قبلی او «جشن» موفق شد در سال ۲۰۱۴ اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را برایش به ارمغان بیاورد. «مروارید» نامزد سه جایزه جوایز انی و جشنواره ترایبکا بود و اکنون نامزد دریافت اسکار شده است.

این انیمیشن با تکنیک ۳۶۰ درجه گوگل ساخته شده است.

 

پیپر – Piper

کارگردان: الن باریلارو

کشور: آمریکا / ۶ دقیقه / محصول شرکت Pixar Animation Studios

خلاصه داستان: یک پرنده مادر سعی می‌کند به جوجه کوچکش چگونگی پیدا کردن غذا را آموزش دهد. در این فرایند، جوجه او با یک تجربه آسیب زا مواجه می‌شود که باید به منظور زنده ماندن برآن غلبه کند.

«پیپر» نخستین انیمیشن الن باریلارو است که پیش ار این به‌دلیل حضور در بخش انیمیت آثاری چون کارخانه هیولا‌ها، وال ای، دلیر و در جستجوی نمو شناخته می‌شد. انیمیشن کوتاه «پیپر» نامزد بهترین انیمیشن کوتاه جوایز انی بود. باریلارو برای ساخت این انیمیشن از تکنیک جدید برش لبه استفاده کرده است.

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۷، بخش مستند

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۷، بخش انیمیشن

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۷، بخش داستانی

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=5530