دشمنان درونی – Ennemis intérieurs

کارگردان: سلیم عزازی

کشور: فرانسه / ۲۷ دقیقه / محصول شرکت Qualia Films

خلاصه داستان: مصاحبه‌ای در یک ایستگاه پلیس محلی به یک تفتیش عقاید تبدیل می‌شود که در طی آن یک مرد فرانسوی الجزایری به‌دلیل حفاظت از هویت تروریست‌ها متهم می‌شود.

سلیم عزازی صدابردار و صداگذار الجزایری فرانسوی است که در بیش از سی فیلم حضور داشته است. وی در سال ۲۰۰۹ برای صدابرداری فیلم «کنسرت» موفق به دریافت جایزه سزار شد. «دشمنان درونی» اولین فیلم کوتاه او در مقام کارگردان است که موفق به کسب جوایزی چون بهترین فیلم تماشاگران و فیلم منتخب داوران جوان جشنواره کلرمون، بهترین فیلم جشنواره بوگوتای کلمبیا و بهترین فیلم جشنواره فیلم کوتاه وین شده است.

 

زن و قطار سریع السیر – La femme et le TGV

کارگردان: تیمو فون گونتین

کشور: سوئیس / ۳۰ دقیقه / محصول شرکت  Arbel, Jacques à Bâle Pictures

خلاصه داستان: الیز یک زندگی روتین مخفی دارد. او سال‌ها هر صبح و عصر برای قطار اکسپرس که از مقابل خانه‌اش می گذرد دست تکان می‌دهد. یک روز، او نامه‌ای از راننده قطار در باغ خود پیدا می‌کند و تنهایی زندگی‌اش دگرگون می‌شود. او درگیر نامه‌نگاری‌های امید بخشی می‌شود که در آن دو نویسنده ناشناس از طریق نامه‌های شاعرانه و متفکرانه، جهان خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. اما امیدهای الیز زمانی که خط قطار به طور دائم برای یک مسیر کوتاه‌تر به پاریس تعطیل می‌شود، قطع می‌شود. این فیلم از رویدادهای واقعی الهام گرفته است.

تیمو فون گونتین فیلم‌ساز ۲۸ ساله سوئیسی است که تاکنون ۷ فیلم کوتاه ساخته است. وی به تازگی ساخت دومین فیلم بلند خود را به پایان برده است. «زن و قطار سریع السیر» هفتمین فیلم کوتاه او، پیش از نامزدی اسکار، برنده جایزه چشم انداز جدید جشنواره سیتگس، برنده جایزه تماشاگران جشنواره کوتاه شنیت، جایزه تماشاگران جشنواره هرتلند و جایزه تماشاگران جشنواره ساپورو شده و در جشنواره‌های لوکارنو و زوریخ نیز حضور داشته است.

ناشین دادابوی فیلم‌بردار این فیلم به واسطه ارائه این اثر، برای شرکت در کمپ استعدادیابی برلین انتخاب شده است.

 

شب‌های خاموش – Silent Nights

کارگردان: اسکه بانگ

کشور: دانمارک / ۳۰ دقیقه / محصول شرکت M&M Productions

خلاصه داستان: یک داوطلب در پناهگاه آوارگان، عاشق یک مهاجر غیر قانونی می‌شود.

اسکه بانگ بازیگر و کارگردان ۲۸ ساله دانمارکی است. وی در ۱۹ فیلم بازی کرده و علاوه بر کارگردانی ۵ اپیزود از یک سریال، ۳ فیلم کوتاه نیز ساخته و برنده جوایز گوناگونی شده است. «شب‌های خاموش» سومین فیلم کوتاه او است که در جشنواره‌ها و محافل بسیاری حضور داشته است.

یادداشت فیلم‌ساز: کارگردانان مختلف زیادی هستند که الهام بخش من هستند. واقعا نمی‌دانم کدامیک بیشتر مورد علاقه من هستند. اما برخی از کارگردانان مورد علاقه‌ام کن لوچ، راینر ورنر فاسبیندر، استنلی کوبریک، وس اندرسون و ریچارد کورتیس هستند که باعث عشق من به سینما شدند. کارگردانان درخشان بسیاری در سراسر جهان وجود دارند اما برای من وودی آلن بسیار جذاب است چرا که او تقریبا یک فیلم جدید در هر سال می‌سازد و گاهی اوقات در جلو و پشت دوربین همزمان کار می‌کند. من هم رویای چنین چیزی در سر دارم.

 

آواز – Mindenki

کارگردان: کریشتوف داک

کشور: مجارستان / ۲۵ دقیقه / محصول شرکت Meteor-Film

خلاصه داستان: درامی کودکانه با حجم زیادی از موسیقی که در بوداپست دهه ۹۰ می‌گذرد و با الهام از یک داستان واقعی ساخته شده است. فیلم داستان یک گروه کر مدرسه موفق و دختر جدید کلاس است که یک راز زشت را در پشت شهرت خود پنهان کرده‌اند.

کریشتوف داک فیلم‌ساز ۳۵ ساله متولد مجارستان است که فارغ التحصیل فیلم‌سازی و ستمینستر مدرسه فیلم لندن است. او به عنوان دستیار تدوین در پروژه‌های بسیاری حضور داشته است و پیش از این فیلم، ۳ فیلم کوتاه ساخته است. «آواز» چهارمین فیلم کوتاه او است و جوایزی چون بهترین فیلم متخب داوران بزرگسال جشنواره شیکاگو، جایزه تماشاگران جشنواره لیل و همچنین جایزه بزرگ و بهترین فیلم جشنواره Short Shorts ژاپن را کسب کرده است.

 

تایم کد – Timecode

کارگردان: هوانخو خیمنز

کشور: اسپانیا / ۱۵ دقیقه

خلاصه داستان: لونا و دیگو ماموران امنیتی پارکینگ هستند. دیگو در شیفت شب و لونا روزها کار می‌کند…

هوانخو خیمنز ۵۴ ساله متولد بارسلونا است. وی علاوه بر فعالیت به عنوان تهیه‌کننده، کارگردانی ۷ فیلم کوتاه و یک مستند را برعهده داشته است. «تایم کد» هشتمین فیلم کوتاه اوست و برنده نخل طلای جشنواره کن شده است. همچنین جوایز بسیار زیادی چون بهترین فیلم اروپایی جشنواره خنت بلژیک، بهترین فیلم جوایز گوادی و… را در کارنامه این فیلم می توان دید.

 

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۷، بخش مستند

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۷، بخش انیمیشن

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۷، بخش داستانی

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=5559