گزارش یک بازگشت

یادآوری کنیم:

۱-          یک سال قبل و در دیدار هیات مدیره‌ی وقت انجمن فیلم کوتاه ایران با جناب آقای دکتر ایوبی که جناب آقای محمد حیدری و جناب آقای سید صادق موسوی ( مدیرعامل فعلی انجمن سینمای جوانان ) نیز حضور داشتند ، صحبت از بازگشت فیلم کوتاه به جشنواره‌ی فیلم فجر به میان آمد  در آن جلسه اعلام شد که آیین نامه نوشته شده و قابل تغییر نبوده و درسال آینده حتما دراین باره بررسی خواهد شد.

 

۲-          در نیمه ی دوم سال ۱۳۹۴  طی دو نامه‌ی سرگشاده، تعداد فراوانی از فیلمسازان فیلم‌ کوتاه به شکل خودجوش این خواسته را  به همراه خواسته های دیگری اعلام و از ریاست سازمان سینمایی خواستند که برای بازگشت سیمرغ اقدامی صورت گیرد.  در پاسخ به این نامه ها دکتر ایوبی اشاره کردند که:   " سیمرغ فیلم کوتاه چند سالی است که از جشنواره حذف شده و بازگشتش بی‌تردید نیاز به بررسی در زمان مناسب خود دارد و تغییر در مقررات فجر در آستانه برگزاری نه ممکن و نه پسندیده است. بگذریم از اینکه یکی از دل مشغولی‌های فیلم کوتاه سازان این است که به حق می‌خواهند هویت مستقل خود را به عنوان سینمای فیلم کوتاه حفظ کنند. و من هم کاملا با این نگاه موافقم. باید دید آیا آمدن به فجر به رغم جشنواره مهم و با شکوه فیلم کوتاه با چنین اندیشه‌ای سازگاری دارد یا نه؟"

 

۳-          پس از انتشار دو نامه، جناب آقای دکتر ایوبی و درپاسخ به درخواست فیلمسازان، در نامه ای به تاریخ ۷ بهمن نودوچهار ، از مدیرعامل وقت انجمن  سینمای جوان ( جناب آقای فرخنده‌کیش )  خواستند که موضوع را پیگیری نماید. در بخشی از این نامه به صراحت موارد زیر اشاره شده :  

"  بررسی نمایید چرا این مسائل تا کنون از سوی انجمن سینمای جوانان مورد توجه قرار نگرفت؟ در صورتی که مدیریت انجمن با این پیشنهادات موافق است لازم بود این درخواستها در شوراهای انجمن بررسی، اولویت بندی و پالایش شده و به سازمان سینمایی منتقل می شد.

  با توجه به استقلال جشنواره فیلم کوتاه تهران وبرگزاری پرشور و با شکوه آن، بررسی نمایید حضور فیلم کوتاه در جشنواره ملی فجر چه نقشی در پیشرفت فیلم کوتاه خواهد داشت؟

  با دبیرمحترم جشنواره بین المللی فیلم فجر برای چگونگی حضور فیلم کوتاه در این جشنواره گفت و گو ونتیجه را اعلام نمایید. آمادگی برای حضور فیلم کوتاه دراین جشنواره وجود دارد و موضوع با نظر کاملا مساعد قابل بررسی است"

 

۴-          سال قبل کارگروهی از سوی برخی از  فیلمسازان در انجمن سینمای جوانان تشکیل شد و آنها پیشنهاداتی برای حضور فیلم کوتاه در جشنواره ی فجر داشتند که البته نمی دانیم این پیشنهادات از سوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان در اختیار دبیر محترم فجر قرار گرفت یا خیر؟

 

۵-          با توجه به پاسخ دکتر ایوبی ، فیلمسازان تقریبا امیدوار بودند که بخش فیلم کوتاه در جشنواره ی فیلم فجر قرار خواهد داشت. اما با انتشار آیین نامه متوجه شدیم در کمال ناباوری هیچ اشاره ای به حضور فیلم کوتاه نشده است.  بلافاصله پس از انتشار آیین نامه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر، طی دیدار حضوری هیات مدیره فعلی انجمن فیلم کوتاه ایران (بیست وهشتم مهرماه سال جاری ) با جناب آقای دکتر ایوبی مجددا این خواسته  با طرح مشخصی که مورد موافقت اولیه دکتر ایوبی نیز قرار گرفت، مطرح و قرار بر رایزنی و تصمیم دبیر محترم فجر شد.  در این درخواست اشاره شد با توجه به انتشار آیین نامه،  پیشنهاد ما استفاده از  بند اختیارات دبیر جشنواره است که بدون شکل گیری بخش جدید و تنها با اهدا سیمرغ و از میان فیلم های نامزد در دوجشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران و جشن مستقل فیلم کوتاه ،  وجود سیمرغ فیلم کوتاه به حافظه ی جشنواره ی فیلم فجر بازگردد.

 

۶-          در طی دیدار هیات مدیره با آقای محمد حیدری دبیر محترم جشنواره ی فیلم فجر  (بیست وچهارم آبان ماه سال جاری ) ایشان ضمن تایید درخواست فیلمسازان اشاره کردند که گفتگوی ایشان با مدیر عامل وقت انجمن سینمای جوان، جناب آقای فرخنده کیش، منجر به این نکته شده که، فیلم کوتاه نیازی به حضور در فجر ندارد و به همین دلیل فیلم کوتاه در آیین نامه ی امسال جشنواره ی فیلم فجر نیز قرار نگرفته است.  هیات مدیره با گفتگو و طرح دلایل کافی برای این درخواست موجه و مورد تایید اکثریت فیلمسازان کوتاه کشور، طرح پیشنهادی و  اجرایی خود را ارائه کرد و ایشان پذیرش طرح را منوط به عدم تغییر آیین نامه منتشر شده، پذیرفتند.

 

۷-          انجمن فیلم کوتاه براساس گفتگوی انجام شده  با تشکیل یک جلسه ی مشورتی با برخی از اعضا  با تجربه‌ی خود ، طرح پیشنهادی خود را با توجه به درخواست ها و ملاحظات درست و کاملا بحق دبیر محترم جشنواره تنظیم و  برای ایشان ارسال کرد. در این طرح پیشنهادی نیازی به تغییر آیین نامه و شکل گیری بخش جدید نبود و حتی بار اجرایی و الزام آوری نیز برای برگزاری ایجاد نمی‌کرد.

 

۸-          پس از حدود یک ماه، ( در تاریخ پانزدهم آذرماه )  طی یک جلسه ی دیگر،  بر روی طرح پیشنهادی گفتگو میان دبیرمحترم جشنواره و هیات مدیره ، صورت گرفت ولی جناب اقای حیدری بر اساس دلایل و مشکلات اجرایی اظهار داشتند که طی یکی از کنفرانس های خبری قبل از جشنواره ، حضور بخش فیلم کوتاه در آیین نامه ی سال آینده ی جشنواره و همچنین  حضور حداقلی بدون تغییر در آیین نامه را اعلام خواهند کرد. تصمیم ایشان تصمیم کاملا منطقی و درستی بود چرا که ما نیز متوجه بودیم که  تغییر آیین نامه ی جشنواره کار منطقی و درستی نیست.

 

۹-          در اوایل دیماه و طی گفتگو با جناب آقای منوچهر شاهسواری مدیر عامل محترم خانه سینما،  ایشان نیز قول مساعد دادند که با رایزنی با دبیر محترم جشنواره، از این تصمیم حمایت کنند.

 

۱۰-          در تاریخ دوازدهم دیماه و در طی اولین دیدار هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه  با مدیرعامل جدید انجمن سینمای جوانان ، جناب آقای موسوی گزارشی از این پیگیری و دلایل موجه حضور فیلم کوتاه در جشنواره ی فیلم فجر مطرح شد و از ایشان درخواست حمایت شد که ایشان اعلام کردند که نهایت همکاری و تلاش را خواهند کرد.

 

۱۱-          در نهایت در تاریخ چهاردهم دیماه سال جاری این تصمیم و حضور فیلم کوتاه در جشنواره‌ی فیلم فجر علنی شد.

 

در باره‌ی این حضور ذکر چند نکته ضروریست :

 این اتفاق تصمیمی یک شبه و براساس روابط و شرایط موجود نبوده و دهها ساعت گفتگو و رایزنی چنانکه شرح آن رفت ، منجر به این تصمیم شده است. بنابراین ضروریست ازتمام کانی که دراین مدت پیگیر ماجرا بودند و بخصوص از حمایت های جناب آقای دکتر ایوبی تشکر کنیم.

 

هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه وظیفه ی خود می داند با استفاده از تمامی راهها و امکانات موجود برای کسب نتیجه ی دلخواه عمل کند. همانقدر که از آقای موسوی برای حل این مسئله درخواست شد بیشتر از آن از اقای فرخنده کیش خواسته شده بود و قاعدتا جایگاه سازمانی این دو بزرگوار از نظر هیات مدیره یکسان است.   

حضور فیلم کوتاه در جشنواره ی فیلم فجر سال جاری برخلاف ادعاهای اعلام شده به هیچ عنوان تغییر در آیین نامه‌ی جشنواره نبوده و براساس وجود اختیارات ریاست و دبیر محترم جشنواره گرفته شده ، بنابراین نه آیین نامه تغییر کرده و نه بخش جدیدی به جشنواره اضافه شده است.

کاملا متوجه هستیم که ریاست سازمان و دبیر جشنواره تحت چه فشاری این تصمیم را گرفته اند ولی از این تصمیم جسورانه استقبال می‌کنیم که باعث می شود سیمرغ فیلم کوتاه فجر به حافظه ی تاریخی جشنواره‌ی فیلم فجر بازگردد و شرایط برای حضور جدی آن با سازوکاری متناسب با شرایط روز درسال آینده فراهم شود.   

این تصمیم برخلاف آنچه عده ای اعلام کرده اند، بیشتر نتیجه ی حمایت فیلمسازان فیلم کوتاه است و نه مدیران . بنابراین پیوند دادن این تلاش تنها به یک نفر، کار منصفانه ای نیست. مهم رسیدن به مطالبات صنفی است .

هیات مدیره ایسفا

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=5271